Vállalkozói dilemma: hogyan kommunikálható az üzleti partnerek felé a faktorálás?

Az üzletfelek közötti egyértelmű kommunikáció alapvető feltétele a hosszú távon is gyümölcsöző, megbízható üzleti kapcsolatnak. Főleg abban az esetben fontos megvitatni a részleteket, ha olyan zsebbe vágó kérdésekről van szó, mint például a beszállítói számlák teljesítése. Sokan kérdezik tőlünk, hogyan érdemes felkészíteni az üzletfeleket arra, ha faktorálás segítségével jutnánk minél előbb a pénzünkhöz.

Azt nem nehéz belátni, hogy ügyféloldalról nézve milyen előnyökkel kalkulálhat például egy elektronikai eszköz, például laptop-beszállító, ha többé nem függ a több milliárdos árbevételű áruházlánc hosszadalmas fizetési ütemezésétől. A jellemzően 30, 45, 60 és egyre gyakoribbá váló 90 napos fizetési határidők igencsak szűkre szabják a kisebb vállalkozások lehetőségeit, nem egy esetben akár el is lehetetlenítik a működését vagy új munkák elvállalását.

Faktorálás segítségével azonban nem lesznek a hosszúra nyújtott vagy késedelmes számlateljesítésből adódó problémák, hiszen a faktoringcég szerződéses partnerei számára megelőlegezi a számla ellenértékének többségét – általában 90%-át.

Ennek köszönhetően a vállalkozás nemcsak hogy a számla kiállítása után néhány nappal már hozzájut bevételei többségéhez, de új fuvarokat tud vállalni, újabb árukészletbe ruházhat be, időben teljesítheti saját számlakötelezettségeit és elég forgó tőkéje marad a pénztárban más váratlan kiadásokra. Vagy a további üzletfejlesztő beruházásokra. A faktoring gyakorlatilag hozzájárul a hosszú lejáratú számlák miatt kiszolgáltatott helyzetbe kerülő vállalkozások pénzügyi stabilitásához.

Miért okozhat problémát mégis a faktorálás a partnereknél?

Sajnos annak ellenére, hogy a faktoring a tengerentúlon és Nyugat-Európában igen elterjedt szolgáltatás, Magyarországon még mindig kétkedve fogadják a lehetőséget. Ennek okán a partnerek vagy nem ismerik a faktorálást, vagy számos tévhitet kapcsolnak mellé.

A probléma alapvetően a faktorálás meg nem értéséből és abból a tévhitből fakad, miszerint a faktoringcég behajtóirodaként lép majd fel a vállalkozással szemben. Valóban előfordulhat ugyan olyan eset is, amikor a faktorcég behajtási tevékenységet végez, vagy lejárt számlák, követelések megvásárlása a fő tevékenység, de a faktorálás alapvető célja a hosszútávú együttműködés keretében a szállítói számlák folyamatos finanszírozása.

Mindez ráadásul úgy valósul meg, hogy a faktorálás adminisztrációs többletterhe mindössze az utalási számlaszám átállítását jelenti a folyamat elején. A faktorálás plusz költségekkel nem jár, ráadásul a számlák nyilvántartása és a partnerek közötti kommunikáció is pontosabb lesz. Egyszerűen csak tájékoztatni kell a partnereket arról, hogy ez a megoldás nekik is kényelmes, semmilyen hátrányt sem okoz, sőt ezáltal válik likviddé cégünk, ami által még jobb szolgáltatás nyújthatunk.

A megoldás: az egyértelmű kommunikáció

Mielőtt belevágna a faktorálásba, mindenképpen készítse fel érintett üzleti partnereit erre a lehetőségre. Mivel később a faktorcég és a partner között is létrejön majd a kapcsolat, nagyon szívesen segítenek kollégáink is, akik gyakran tájékoztatják a vevőket, hogy milyen folyamattal működik gördülékenyen a faktorálás.

Nyugodtan kommunikálható a partnerek felé, hogy…
  • a faktoringcég nem behajtó, inkább olyan közreműködő fél, akinek segítségével előbb hozzájut a bevételeihez;
  • a faktorálás nem cégmentés, hiszen vállalkozása továbbra is stabil pénzügyi lábakon áll;
  • a számla teljesítésén és a számlaszám átállításán, a számla ellenértékének elutalásán kívül partnerének nem lesz feladata a faktorcéggel;
  • semmilyen rejtett vagy többletköltséggel nem kell kalkulálni, hiszen a faktoring díja a bevételből kerül levonásra;
  • mindössze az a számlaszám változik meg, ahová a partnernek el kell utalnia a számla ellenértékét;
  • ráadásul a faktorcég még egy értesítőt is küld partnerének a faktoráláshoz való hozzájárulásról, amit a partner vagy a vevő visszaigazol, ezzel is jelezve, hogy a jövőben a beszállító helyett a faktorcégnek utal – így teljesen transzparenssé válik az ügymenet.

Annak érdekében, hogy ne legyen fennakadás a folyamatban, érdemes felvilágosítani a partnereket arról, hogy mi a faktorálás lényege és miért döntött mellette. Mindenképpen hangsúlyozza ki az alábbi előnyöket, hiszen üzleti szemmel nézve, ezek partnere számára is érthető indokok:

  • 60–90 napos határidők helyett már néhány nap leforgása alatt bevételei többségéhez juthat;
  • nem kell hitelért folyamodnia, ráadásul a faktoring a hitelügyintézésnél, valamint annak elbírálásánál költséghatékonyabb és gyorsabb folyamat;
  • faktorálás segítségével bevételei tervezhetővé válnak, ami a hosszú távú növekedés alapja;
  • alacsony költségráfordítással, gyorsabban térül számlái ellenértéke;
  • a faktoring az egyik legjobb kockázatcsökkentő tényező, már ami a vevői nem fizetést vagy a késedelmes fizetésből adódó problémákat illeti.

Ezek olyan fontos üzletviteli szempontok, amiket partnerei is méltányolni fognak. Legalábbis abban az esetben, ha nem eleve késedelmes fizetéssel számolnak. A faktorálás elfogadása éppen ezért szűrő is: a megbízható üzleti partnereké.

Ha felkeltettük érdeklődését a faktorálás iránt, ajánlatkérését itt küldheti el.

Kérjen árajánlatot még ma!
90%

Ellenőrizze és szűrje ki a kockázatos partnereket

A lenti űrlapon adja meg a keresztnevét és az e-mail címét, majd pipálja be a dobozt és perceken belül Önnél is lesz a csekklista. Ilyen egyszerű!