A lassan már 2 éve tartó koronavírus járvány mellett a vállalkozások finanszírozása is komoly nehézséget ró a tulajdonosok és ügyvezetők vállára. Mert nem elég a beszerzési problémákkal és a megnövekedett szállítási idővel vagy az esetleges határátlépést, áruszállítást nehezítő tényezőkkel kalkulálni. Ugyanilyen mértékű, ha nem nagyobb nehézséget jelent az, ha cégünk fizetési képessége a hosszú fizetési határidő miatt kerül veszélybe.
Annak ellenére, hogy ambivalens módon a fizetési határidő nem tartozik a számla kötelező tartalmi elemei közé, a cégek számára mégis ez az egyik leginkább bevételbe és profitba vágó kérdés. Legalábbis abban az esetben, ha arra törekszünk, hogy kiállított számláink időben kifizetésre kerüljenek és ne a késedelmes teljesítés legyen a megszokott partnereink körében.
De kezdjük az elején: mi a fizetési határidő?
A fizetési határidő azt a szerződésben foglalt fizetési időszakot jelöli, amely a számla teljesítési időpontjától kezdődően kerül kiszámításra és a számla kifizetésének legutolsó napját, a fizetés legvégső határidejét jelöli. Természetesen nem kell feltétlenül megvárni a számla kifizetésével a fizetési határidő legutolsó napját, történhet korábban is – bár általában ez a ritkább eset.
Fontos információ, hogy iparágtól függően a fizetési határidő többféle lehet. Ami még a vállalkozások számára sem okoz finanszírozási gondokat és könnyebben tervezhetővé teszi a működést, viszonylag rövidebb időtartamokat takar: 8, illetve 15 napot.
Ami már komolyabb fejtörést okozhat, ennél hosszabb időszakokra vonatkozik: 30 napot, 45 napot, 60 napot, 90 napot, vagy egyedi megállapodás alapján ettől eltérő időszakot. Amennyiben a megrendelő késedelmesen fizeti ki a számlát, a szolgáltató késedelmi kamatra lehet jogosult – akár a rövid, akár a hosszú fizetési határidő nem teljesült.
A hosszú fizetési határidő hátrányai
Számláink hosszú fizetési határideje könnyen felboríthatja azt a kényes gazdasági egyensúlyt, amire a vállalkozás finanszírozása épül. Amennyiben csak 30, 60 vagy 90 nap elteltével jutunk hozzá a pénzünkhöz, több fronton is visszafoghatja cégünk gazdasági növekedését, extrém esetben pedig akár el is lehetetleníti azt.
Milyen területeken okozhat ez gondokat? Máris mutatjuk:
- Árubeszerzési nehézségek
Amennyiben több partner is hosszú fizetési határidőt köt ki a szerződésben, az a vállalkozás rendelkezésére álló pénzeszközök csökkenésével jár. A forgó tőke hiánya pedig nem fogja lehetővé tenni következő adag áru beszerzését.
2. Infrastrukturális fejlesztések és növekedés akadálya
Minden cégnek vannak olyan eszközei, amelyeket egy idő után cserélni kell az állagromlás, vagy a hatékonyság fenntartása, illetve fokozása érdekében. Hogy ez egy furgon, számítógéppark vagy a telephely / gyártósor berendezése, az iparágtól és kereskedelmi területtől függ.
A hosszú fizetési határidő azonban nemcsak ezeket a fejlesztéseket és beruházásokat lehetetleníti el, hanem azt is megakadályozza, hogy soron kívüli árubeszerzéssel akár új partnerekkel alakíthasson ki üzleti kapcsolatot a cég. Vagy új fuvarokat vállaljon, ha például szállítmányozással foglalkozik, esetleg más területen fejlessze a szolgáltatásait. Így hiába lenne meg a potenciál a vállalkozásban a növekedésre, a hosszú fizetési határidő miatt a finanszírozáshoz már nem lesz elég pénz hozzá a kasszában.
3. A működési költségek finanszírozásképtelensége
Gyakorlatilag alig van olyan cég itthon, amelyiknek ne lennének folyamatos teljesítésű számlái. Ilyen például a villany, a víz, az internet és telefon havi díja, de a bérlet telephelyéé is, amennyiben az nem áll a vállalkozás saját tulajdonában. Ezen felül a munkabér és a járulékok, a különböző adóköltségek kifizetése is várathat magára, amennyiben a cég is vár a saját pénzére. Ez egy olyan ördögi kör, ami miatt a vállalkozás működése igencsak bizonytalanná válhat.
Így küszöbölhető ki a galiba
Ahelyett, hogy vállalkozási hitellel vagy bármilyen más kölcsönnel felesleges költségbe verné magát a cég a finanszírozási problémák orvoslására, érdemes meggondolni a faktorálás, illetve a digitális faktoring lehetőségét.
Hagyományos faktorálás esetén akár már 3-4 napon belül a vállalkozás számláján lehet a kiállított számla értékének legalább 80%-a. Digitális faktoring esetén pedig – ami akár telefonról és az otthoni kényelmes kanapéról is intézhető – a számla kiállítását követően 24 órán belül is megérkezhet az összeg.
Ha szeretné, hogy a vállalkozása is élvezze ennek előnyeit, kattintson ide.