A jövedelmezőségi mutatók pontos képet adnak, tömörek és lényegretörők. Fontos előnyük, hogy egyszerűek, ezért mindenki számára közérthető az információ, amit mutatnak.
Ez azért is különösen fontos, mert nem minden cég vagy vállalat vezetője pénzügyi szakember, pedig ezekre a mutatószámokra még egy kisebb vállalkozásnak is szüksége lehet, hiszen az, hogy egy cég ismerje a saját pénzügyi helyzetét, elengedhetetlen.
Nézzük tehát, mit is jelentenek az egyes mutatószámok.
Bruttó jövedelmezőség
Ez a szám az “értékesítés bruttó eredménye” és az értékesítés “nettó árbevételének” hányadosa. Átlagos fedezeti hányad, ROS vagyis Return on sales néven ismert a pénzügy nyelvezetében.
Élőmunka arányos jövedelmezőségi mutatók
Akkor lehet hasznos ezeknek a mutatószámoknak az ismerete, ha az emberi erőforrás fontos szerepet kap egy cég életében. A számok olyan értékeket mutatnak meg, melyekből következtethetünk személyi jellegű pénzügyi adatokra, mint például a bérkiáramlásra, az egy főre jutó ráfordításra, stb.
Valósabb képet kaphatunk, ha negyedéves átlagértékekkel számolunk, hiszen az nem egy adott pillanat, hanem egy adott időszak mutatószámait vetíti elénk. Ugyanezt a logikát követve érdemes a likviditási mutatókat is adott időszakra vetítve értelmezni.
Van lehetőség eszközarányos jövedelmezőségi mutatók felhasználására, ezek pontos képet adhatnak arról, hogy egy-egy eszköz vagy eszköz csoport milyen pozitív fejlődést hozott egy adott időszakban. Célszerű az eszközöket úgy csoportosítani, hogy az adott eredmény, és az ahhoz felhasznált eszközök kerüljenek a képletbe.
Az egyik fontos eszközarányos jövedelmezőségi mutató még a ROI (Return on investment). Az “adózott eredmény” és az “eszközök összesen” hányadosaként ad eredményt.
Árbevétel arányos jövedelmezőségi mutatók
Az egyik fontos mutatószám az “adózás előtti eredmény” és az “összes árbevételi eredmény” hányadosaként számítható ki.
A mutatószámok sokasága praktikusan választható ki az adott társaság igényei, profilja, működési rendszere alapján. Nem minden képlet használható fel, figyelembe kell venni a vállalat egyedi működési rendszerét, hiszen az alapelvtől eltérő egyedi működési stratégiák létezhetnek.
Ezeket a mutatókat alkalmazva következtethetünk egy cég időszakról időszakra való fejlődésére vagy alul teljesítésére, használhatjuk egyéb vállalkozásokkal való összehasonlításra, de feltérképezhetjük vele a saját vállalkozásunkban átgondolandó változtatásokat is.
Fontos továbbá, hogy vállalkozóként tisztában legyünk azzal, hogy partnereink akikkel együtt kívánunk dolgozni mennyire stabil és megbízható vállalkozások. Ez sokszor elkerüli a cégvezetők figyelmét, így könnyen belekerülhetnek egy nemfizetési ’csapdába’.
Cégünk ebben is segítségére lehet, hiszen a faktoring szolgáltatás elengedhetetlen része, hogy megvizsgáljuk üzleti partnere piaci helyzetét, pénzügyi stabilitását, sőt folyamatosan monitorozzuk azt, amely hosszútávon garantálja, hogy Ön csak megbízható partnerekkel szerződjön, illetve a faktorálás révén számlái mindig ki legyenek fizetve!
Szakembereink azon dolgoznak, hogy az Ön vállalkozása sikeres, pénzügyi manőverei biztonságosak, cége, fejlődése pedig biztosított legyen. Keresse munkatársainkat bizalommal.