A faktoringpiac elismert szereplőjeként készítettünk egy felmérést a szállítmányozók körében. Ebben a kutatásban a szállítmányozó cégek faktorálási szokásait és ismereteit vizsgáltuk, az eredmények pedig még minket is megleptek.
A kiindulópont: kihívások a szállítmányozásban
A közös felmérés kiindulópontja az volt, hogy a szállítmányozási piacon számos kihívással néznek szembe a vállalkozók. A hosszú fizetési határidős számlák és a késve fizetés nemcsak a költségek fedezését nehezíti meg, de a cég növekedésének is gátat szabnak.
Ha nincs folyamatos likvid tőkéje a szállítmányozó cégnek, a munkabérek fedezése, a kamion lízingje vagy a telephely rezsi költségei sem lesznek fedezhetők. Emellett újabb fuvarokat és megbízásokat sem tudnak vállalni, ráadásul az elszálló benzinárak tovább súlyosbítják a problémákat.
Ebben a helyzetben általában 2 járható út van: a vállalkozói hitel vagy a faktorálás. Mivel utóbbi egyelőre kevésbé elterjedt finanszírozási forma Magyarországon, a 2021. november 5–8. között készített felmérésben arra voltunk kíváncsiak, hogy a Fuvarlevél magazin olvasói mennyire ismerik a faktorálást és használják vagy használnák-e működésük zavartalan biztosításához.
A felmérés eredménye
A válaszadók 86,8%-a hallott már a faktorálásról és csupán 7% azok aránya, akik nem ismerik a faktoringot mint finanszírozási formát. Faktorálási szolgáltatást a megkérdezettek 20,8%-a vett igénybe, 66%-uk nyilatkozott úgy, hogy még nem faktoráltatott.
Ami a késve fizetés és a hosszú fizetési határidős számlákkal kapcsolatos kérdéseket illeti, a válaszadók 47,2%-a nyilatkozott úgy, hogy van késedelmesen fizető vevője, emellett a megkérdezettek 11,3%-a ritkán, de találkozik a problémával.
A hosszú fizetési határidős számlák okozta nehézségekkel kapcsolatban a válaszadók 39,6%-a látta úgy, hogy a 30, 60 napos számlák megnehezítik vállalkozása működését, míg a megkérdezettek 60,4%-a számára ez nem jelent problémát. Utóbbi eredményt némiképp árnyalja, hogy csupán a kutatásban résztvevők 38,5%-a nyilatkozott úgy, hogy nincs külföldi ügyfele, míg a válaszadók 61,5%-ának – különböző mértékben – igen.
A faktorálás lenne a megoldás?
Ahogy erre a BÁV Faktor Zrt. korábbi esettanulmánya is rávilágít: a faktorálás a szállítmányozók esetében is gyors, egyszerű és átlátható megoldást kínál. A faktoring, illetve a digitális faktoring egyik legnagyobb előnye, hogy akár már 24 órán belül hozzájuthat a számla ellenértékhez a szállítmányozó cég. Nem kell kivárnia a 30 vagy 60 napos fizetési határidőt és a saját pénzét használhatja.
Ennek az okos megoldásnak köszönhetően biztosítható a vállalkozás likvid tőkéje a költségek és számlák fedezésére. Nem kell más áthidaló megoldást keresni a telephely bérleti díjára, benzinköltségre, a munkabérekre: vállalkozói hitel helyett a saját pénzét használhatja a fuvaros cég. Emellett csökkennek az adminisztrációs terhek is, hiszen a számla megvásárlásával például a fizetési emlékeztető és felszólítás kiküldése már a faktor cég feladata.
Tipp: A faktorálás teljesen online is elérhető. A Flexibill digitális faktorálási rendszerbe regisztrálva az ajánlat is online elérhető, ahogy a számlafinanszírozás minden folyamata szintén.